Ve třetím díle seriálu o slavných osobnostech a jejich vlivu na historické podlahy v 17.století vám představíme klíčovou postavu, která vytvářela uměleckou koncepci Versailles a která byla dvorním malířem, dekoratérem Ludvíka XIV. Je to CHARLES LE BRUN (1619-1690), o kterém jsme se v některém předešlém díle již zmiňovali. Jako hlavní koordinátor interiérů stanovil principy, které propojovaly stěny, stropy, nábytek a podlahové vzory do jednotného celku.

Společně s JEANEM-BAPTISTEM COLBERTEM (o něm v jednom z dalších dílů) reorganizoval Královskou akademii malířství a sochařství, kterou založil král Ludvík XIV. V roce 1660 založili společně gobelínovou manufakturu. Jednalo se o nejslavnější továrnu která dodávala na dvůr francouzských panovníků od doby Ludvíka XIV. Nyní je provozována francouzským ministerstvem kultury. LE BRUN ovládal umělecký průmysl, tak se mu podařilo vtisknout vlastní představu o umění produkovaném během jeho života ve Francii.

Byl to on, kdo byl autorem stylu Ludvíka XIV. a určil směřování francouzského umění na dlouhou dobu po své smrti. Ludvík XIV. byl okouzlen LE BRUNOVÝM talentem, jeho pompézností a schopností přesvědčovat. Obdivoval jeho obrazy a jeho práci na výzdobě zámku Vaux-le-Vicomte. Mezi jeho významná díla patří Zrcadlový sál ve Versailles. Strop zdobí 30 malovaných kompozic oslavující politické, vojenské a umělecké úspěchy Ludvíka XIV. během prvních 18 let jeho vlády. Dále je autorem výzdoby stropu ve versailleském Apollonově salonu a prací v Lambertově paláci v Paříži, kde navrhl fresky a malby doplněné o parketové podlahy, aby vše tvořilo harmonický celek.

LE BRUN měl zásadní vliv na styl grand décor, v němž každý prvek interiéru, strop, stěna, nábytek i podlaha vytvářel harmonický celek. Ačkoliv sám parkety nenavrhoval ani nevyráběl, jeho celkové koncepce přímo ovlivňovaly kompozici a výrobu podlahových vzorů. LE BRUN pracoval především pro krále Ludvíka XIV. Maloval pro něj velké oltáře a bitvy, jeho nejvýznamnější obrazy jsou ve Versailles, ale naleznete je také v Louvre.

Pro LE BRUNA obraz představoval příběh, který je možno číst. Prosazoval vyjádření emocí v malbě, to mělo velký vliv na teorii umění pro příští dvě století. Jeho socha je jednou ze 146 soch umístěných na fasádě pařížské radnice Hôtel de ville de Paris. Hlavní fasáda je zdobená sochami osobností, které měly vztah k městu Paříži umělci, vědci, politici…






Zdroj: Renspol, Wikipedie.org, Pixabay