Sérii Metro pro Rako 2022 navrhl Daniel Piršč

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Daniel Piršč posouvá technologické hranice výroby porcelánu až na samou únosnou mez. Díky tomu je „porcelánový designér“ světového renomé. Maryša, Cara Mia… Kolekce jeho výrobků levituje od stolních a dárkových předmětů až k luxusnějším, náročnějším a odvážnějším projektům. Bydlí a tvoří v Mikulově. To město má svého genia loci a génia porcelánových artefaktů. A nejen porcelánových… Daniel Piršč vytvořil pro novou kolekci RAKO NEWS 2022 sérii keramických obkladů Metro.

Navrhoval jste někdy keramické obklady?
Nikdy mě nikdo neoslovil. Ale vždy jsem si to přál. RAKO vnímám dlouhodobě jako značku, která má zvuk. To, jak je nabídka bohatá a stále moderní a aktuální, potvrzuje, že je RAKO bezmála 140 let ve skvělé kondici. Někdy na vás něco vypadne z katalogu, časopisu a zjistíte, že se něco děje. Popravdě mě obklady míjely. Ale já jsem celkově zahleděný do porcelánu. I když vymýšlet keramické obklady byla krásná práce.

Vaše nová série pro RAKO se jmenuje Metro, s dopravním prostředkem ale nesouvisí… Co se za ním skrývá?
Možná by se dalo říct, že je to spíš Metropolis než Metro. Souvisí to s neustálým cyklením, chaosem. Nikdy to není stejné. Podobně jako ve městě, jako v celém světě. Je to jakýsi chaos… cyklický, který se neustále každý den mění. Vidím to v tomto nejširším slova smyslu. Ale je to abstraktní a těžko se to popisuje.

Metro zvítězilo. Předložil jste více návrhů?
Návrhy byly celkem čtyři. U vedení firmy vyhrálo Metro. S tím souhlasím. Z historie architektury víme, že dobré věci vznikají z trpělivosti a trvanlivosti. Když se nějaká firma s úctyhodnou tradicí něčemu věnuje dlouhodobě, většinou to vede ke skvělému výsledku. Některé návrhy byly založené na pop-artovém vnímání věcí. Vedení jásalo, že je to paráda, ale pro zákazníky to prý může být matoucí. Obchodníci RAKO mají velké zkušenosti, a pokud nad prodejností některého designu váhají, rozumím tomu, že ho nevyberou. U Metra jsem měl ještě barevnou variantu, ta bohužel skončila v šuplíku. Ale ve finále bílá a černá barevná kombinace je v pořádku – prostě den a noc.

Daniel Piršč vytvořil pro novou kolekci RAKO NEWS 2022
sérii keramických obkládaček Metro.

Proč bílá a černá? Dáváte přednost klasice?
To určitě. U bílé barvy je fantastické, že jemnosti, reliéfy, co se člověk snaží na povrch dostat, jsou najednou na světle krásně vidět. Funguje to právě u té bílé obkládačky Metro, u reliéfního systému. A taky je bílá naprostá přirozenost porcelánu, pro který žiju.

Přečtěte si:  Je to formát! Proč jsou XXL obklady a dlažby stále aktuálním trendem?

Jaké zákazníky by měla tato série oslovit? Dovedete si je představit?
Dovedu si představit konkrétní koupelnu, ale jinak je to těžká otázka. Ukazoval jsem návrhy obkladů svým kamarádům, fungovaly na ně, líbily se jim. Trochu z té série cítím retrostyl, a ten je dnes populární. Pro mě bude oceněním, když bude série Metro fungovat, používat se a bude se s ní lidem dobře žít.

Nebyla to přímo průmyslově vyráběná série obkladů, ale na stěny v interiéru už jste tvořil 3D porcelánové „tapety“. Co udělal čas s tímto nápadem? Posunul jste ho dál, nebo si tapety žijí svým životem?
Tapety vznikly zhruba před osmi lety a měly úspěch po celém světě. Tehdy mě oslovil architekt a chtěl vytvořit „něco“ do zajímavého projektu v Bratislavě. Vznikly první tapety, dropsy – vodní prvky. A najednou jsem zjistil, že to funguje, a začaly vznikat další dekorace. Drobné porcelánové objekty na stěnách v podobě dešťových kapek, růží, ale i modelů letadel nebo třeba efektní kříže Cross. Z nich vytvoříte stěny, ze kterých nespustíte oči, stanou se dominantou vašeho interiéru. Tapety se v interiérech používají doteď. Naopak víc než dříve. Možná to bylo na začátku až moc, zákazníci nevěděli, co s tím. Dnes hodnotí klienti 3D tapety velice pozitivně.

Jak se vaše nápady rodí? Čemu dáváte přednost – vizualizacím, kresbám nebo modelům?
Začínám tužkou, kresbou. Člověk si potřebuje ujasnit, co se mu v hlavě urodí. I když dnes už mám návrh většinou v hlavě. Přesně vím, jak bude výsledek vypadat. Osobně preferuji kresby. 3D návrhy jsou pomocník. Ale je to jen nástroj. Někdy se lidé nechávají tímto nástrojem příliš strhnout.

Přečtěte si:  Obklady a dlažby RAKO si vybírají do svých projektů architekti po celém světě

Od roku 2009 působíte jako vedoucí Ateliéru keramiky na VŠVU v Bratislavě. Jací jsou dnes studenti?
Předtím jsem byl ještě odborný asistent u profesora Šeráka na pražské UMPRUM. Studenti jsou obecně lenivější. I když je to možná moje chyba… Na kantorovi je, aby probudil a rozdmýchal tu vášeň, a ne vždy se to podaří. Někdy buším do stolu a křičím, protože se to nedá vydržet, a někdy mě zase studenti překvapí, nadchnou. Ale když si vzpomenu na svá studentská léta, tak my jsme makali.

Na čem v současnosti pracujete?
Vracím se ke standardu, tvořím vázy. Dodělávám novou sérii placatých váz Barzoj. Ty ukazují, jak může úhlem pohledu každý člověk definovat realitu odlišně. Lehké technologické výzvy, kam jsme schopni zajít. Ve své mikulovské manufaktuře vyrábím pro známé designérské značky, jako je MOOOI, a nově i pro Qubus. Mezitím tvořím svoje věci.

Projektů mám spousty, rád bych dokončil ty rozpracované. Jako například porcelánový reproduktor. A přál bych si, aby se uklidnila současná situace, protože jako výrobce samotného mě to tlačí k zemi. No, a od roku 2005 je tu „Divoký muž“. To jméno nosí od 17. století původní zájezdní hostinec, v podstatě v centru Mikulova, jehož součástí jsem se stal před několika lety. Rád bych z tohoto objektu udělal něco jako kulturní centrum. Místo, kde to bude žít. Už je tam galerie, kde pořádáme výstavy, dělají se tam každý rok charitativní koncerty. Tím já žiju.

Přečtěte si:  Lepení, nebo vrtání? Praktická alternativa, která nabízí řadu výhod

Daniel Piršč

  • 1986–1994 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, obor Keramika a porcelán
  • 1981–1986 Střední uměleckoprůmyslová škola Uherské Hradiště
  • Pracuje v oborech design a výroba autorského porcelánu, bytových doplňků, návrhy interiérů, objektů do interiéru a exteriéru.
  • V letech 1998–2003 působil jako odborný asistent v Ateliéru keramiky a porcelánu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Od roku 2009 působí jako vedoucí Ateliéru keramiky na VŠVU v Bratislavě.
  • Roku 2005 otevřel v Mikulově vlastní studio na malosériovou výrobu autorského porcelánu STUDIO PIRSC PORCELAIN, se špičkovou technologií, jehož součástí je autorská galerie.

www.rako.cz

Share.

About Author

Comments are closed.