Umělecké malířství, krása iluze barokní malby

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

V minulém díle seriálu o nástěnných malbách jsem slíbil exkurzi do postupů barokních mistrů iluzivní malby. Pojďme tedy společně krásu iluzivní malby objevovat.

Je to způsob malby, při kterém se prostor uspořádání interiéru zdá větší. Strop snad ani jako by nebyl, jen pohled na dramatickou scenerii oblaků s nebesy. Takový pohled se naskytne divákovi sledujícímu interiér kostela sv. Mikuláše na Malé Straně v Praze. Desítky lidí stojí umlčeni úžasem v Císařském sále Trojského zámku. A proč to, proč nás tak fascinuje pouhá iluze? Není to obraz sám, ale fakt uvědomění si velikosti tvůrce, který pokořil samotný prostor. Náhle nás, a to pokud jste malíři jako já, naplní nesmírná bázeň.

Perspektiva klenby

Rád bych při vysvětlení postupů malby iluzivní použil konkrétního příkladu. Když jsme realizovali nástropní malbu v koncertním sále zámku Jablonná nad Vltavou, byli jsme postaveni před celou řadu zcela neznámých problémů. Především rozvržení perspektivní kresby v prostoru velké klenuté místnosti se zdálo jen těžko řešitelné. Měli jsme sice už zkušenosti s realizacemi iluzivních nástropních maleb, ale ne v prostoru klenby a ne v takovém rozsahu. Při objevování už objeveného jsme narazili na historické postupy, které dnes jsou téměř nepoužitelné. Především kvůli nesmírné pracnosti. prostoru klenby použili postup skutečně originální.

Mezi úběžníkem perspektivy a nultým bodem napnuli tenký provázek. Osvětlen lampou se zrcadlem ze středu místnosti vrhal tento provázek stín, který bylo možné obkreslit. Schopnost poradit si při řešení prakticky jakéhokoliv problému za absence moderních technologií mě u našich předků nepřestává fascinovat.

Přečtěte si:  Skotská výtvarnice ozdobila svůj dům deseti tisíci dlaždiček

Jan na malbu

Pokud chcete malovat dobovou malbu, která má působit autenticky, prvním krokem je vyřadit z palety barvy, které v době, do které se strefujete, zkrátka neexistovaly. V našem případě se jednalo o široké spektrum červení, žlutí, modří. Jiné barvy zase byly v dané době nedostatkové a jejich masivní použití by také celý koncept narušilo. Samotný malířský proces se nikterak neliší od malby jakéhokoliv nástěnného obrazu. Jen se musíte smířit s tím, že velké části malby budete malovat obřím penetračním štětcem, neboť plocha je nesmírná. Při malbě se uplatňuje takzvané sfumato, vzdušná perspektiva, kterou je celá iluze prostoru završena. Aby malíř takovýto náročný druh malby zvládl, musí dokonale chápat modelaci světla prostupujícího objemy mraků.

Závěrem bych chtěl popřát hodně štěstí každému, kdo se rozhodne po 300 letech malovat tyto náročné malby, neboť vím, že jeho počin bude v dnešní době konceptuálního umění tak trochu jedinečný.

Ondřej Dvořák
www.artcapita.cz
www.stuccodecor.cz
Foto: z archivu realizací firmy Artcapita

Share.

About Author

Comments are closed.