Replika historické dlažby v cemento-epoxidové stěrce

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Originální využití epoxidové stěrky jako materiálu pro vytvoření repliky historické dlažby realizovala firma Vmalby s.r.o.

„Jednoho dne zazvonil telefon s tím, že investor potřebuje udělat repliku historické dlažby a nemůže najít zhotovitele, který by se do složitého motivu pustil a vyrobil dlažbu dle původní technologie teraca. Jelikož jednou z našich specializací jsou designové stěrky, řekl jsem si v duchu, že to je zajímavá poptávka, spíše výzva, a přijal jsem ji,“ říká Bohumil Vrága o začátku neobvyklé zakázky. Dlažba se nacházela na chodbách společných prostor starého činžovního domu, který procházel celkovou rekonstrukcí. Zachovalo se v něm pár podest s původní teracovou dlažbou v tloušťce cca 3 cm.

„Investor nám poskytl fotodokumentaci a kladečské plány,“ popisuje průběh prací Bohumil Vrága. „Zastavili jsme se pro fyzické vzorky jednotlivých kusů dlažby a řekli, že se to pokusíme udělat.

Původní představa byla, že se celoplošně nanese cemento-epoxidová stěrka a jednotlivé dlaždice a motivy se do stěrky přenesou. Znamenalo by to ležet na podestách a ‚dlažbu‘ kreslit. Nakonec jsme vymysleli jiný postup: najít nosný materiál a netradičně stěrku nanést na již naformátovaný rozměr.

Původní tloušťka dlažby byla cca 3 cm. Chvilku jsme tento rozměr hledali, než jsme si uvědomili, že je vlastně zbytečné tahat takovou tíhu, a naformátovali jsme si dlažbu v tloušťce 9 mm. Jelikož máme zkušenosti s probarvováním přírodními pigmenty, bylo vcelku snadné najít receptury a trefit se do původní barevnosti.

Přečtěte si:  Dívky v bikinách, slavná mozaika je součástí velkolepé výzdoby římské vily na Sicílii

Vytvořili jsme kvalitní adhezní spojovací můstek se zrníčkem na naformátované dlažbě a do něj jsme potom zapracovávali a nanášeli jednotlivé vrstvy probarvené cemento-epoxidové směsi. U jednobarevné dlažby to bylo vcelku snadné. Zabrat nám dala tříbarevná bordura s výrazným červeným grafickým motivem.

Abychom udrželi věrohodný vzhled, postupovali jsme po jednotlivých barevných odstínech a nanášeli je vždy po zaschnutí a vytvrzení předešlé vrstvy. Motivy jsme nanášeli přes šablonovou matrici v přesném rozměru dle původní předlohy. Realizovali jsme čtyři podesty a jednotlivých dlaždic bylo přes 900 kusů. Každou jsme několikanásobně převrátili v ruce.

Požadavek architekta byl, aby dlažba působila věrohodně se znaky opotřebovaného, chůzí obroušeného, ošlapaného povrchu. Díky probarvené cemento-epoxidové směsi na vodní bázi došlo v návaznosti na schnutí jednotlivých vrstev i k tradiční barevné různorodosti jednotlivých kusů i jejich jednotlivému tzv. duhovému efektu.

Po pokládce jsme povrch přebrousili, vytvořili efekt opotřebení. U bordury došlo k probroušení celoplošně natažené třetí vrstvy a krásně se zvýraznila a vystoupla z podkladu červená linie grafického zdobného motivu. Tak jak k tomu docházelo při realizaci původní techniky obrušování teraca. K dokonalosti chyběly už jen kontury obroušených kamínků. Ty jsme vytvořili nanesením dekoračních chipsů utopených v transparentním dvousložkovém polyuretanovém laku.

Jedno schodiště, několik podest, dvě techniky a odstup desítek let. Čekáme na další výzvy.“

Připravili:
Bohumil Vrága, Vmalby s.r.o.,
a Jana Komárková
www.vmalby.cz

Share.

About Author

Comments are closed.