Ručně malované obrazové tapety

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Tapeta jako obraz na zdi, tapeta na stropě čili nástěnné panneau. Je to ještě tapeta, nebo malba na zdi? Není to jedno! V tomto článku se přesvědčíte, že obraz realizovaný jako nástěnná tapeta má řadu výhod.

Historie malovaných tapet

Navzdory moderně vyhlížející technologii malovaných tapet se jedná o velmi starý způsob realizace v podstatě nástěnné malby. Čas, to byl hlavní důvod, proč umělci již dříve tak rádi prováděli svá díla technikou nástěnného panneau. Velké, a tedy i časově náročné obrazy nemuseli malovat v uspěchaném prostředí stavby, do samotné malby mohli vložit více času a energie.

Obraz realizovaný přímo na stěny mohl být v mnoha ohledech lepší, ale přesto v některých případech nebyla k jeho provedení jiná volba, a to tehdy, kdy časová náročnost obrazu vyžadovala započetí malby už v průběhu hrubé stavby budovy. Z tohoto důvodu zaznamenalo velký rozmach obrazových tapet století devatenácté, a především pak počátky století dvacátého.

S rozvojem stavebnictví byly budovy stále větší a stavělo se rychleji. Zatímco ve středověku stavba průměrné katedrály trvala celá staletí, v tom devatenáctém už řemeslníci dokázali mít za pouhé tři roky hotovou hrubou stavbu Národního muzea. Slavnostního otevření se dočkalo velmi brzo, již v květnu 1891, tedy dva a půl roku od hrubé stavby. Všechny ty ornamentální malby, mramorové omítky, štuková výzdoba a zlacení… Jak to stihli?

Jisté je, že umělci na svých sochách a obrazech začali pracovat už od roku 1885 v době hrubé stavby a dokončovali i po slavnostním otevření.

Přečtěte si:  Vůně dřeva aneb proč parkety nevoní lesem, proč některé vinyly páchnou a proč nepouštět úředníky do lesa

Obrazová tapeta – technologie

Technologie malby tapety se nikterak neliší od práce přímo na zdi. Pro malbu máme sice jako podklad na rozdíl od tradičního lněného plátna moderní nosiče, které umožní širokou škálu povrchů, samotný proces malby je však nezměněn.

Samozřejmě jsou i malířské techniky, jako například fresco, které jsou pro použití nástěnného panneau nevhodné. Existuje celá řada firem, které takové malované tapety nabízejí, ale zde je potřeba upozornit, že se v žádném případě nemůže jednat o malbu technikou fresco. Dotyční se toho dopouštějí buď proto, že vůbec netuší, jak se taková fresková malba dělá, nebo, a to mě znepokojuje více, prostě jen zneužívají důvěřivosti svých zákazníků a podvádí je.

K malířským technikám pro realizaci nástěnného panneau jsou vhodné: olejomalba, akrylátové emulze, kaseinové a vaječné tempery. Vznikne velmi trvanlivé a funkční dílo. Více než stoletá existence takových obrazů v historických budovách je toho jasným svědectvím.

Ještě jednou se vrátím k již řečeným moderním nosičům. Jedná se o minerální tenkovrstvé tkaniny, které nepodléhají smrštění ani rozkladu typickému pro nosiče organické. Dřívější umělci by po nich, jsem si jist, okamžitě sáhli. Nyní už nelepíte nosič na zeď. Malba, která prošla tenkovrstvým nosičem, se stala jeho nedílnou součástí.

Závěrem

Ručně malované tapety mají vysokou estetickou hodnotu. Bohužel jim stejně jako ostatně i v jiných uměleckořemeslných oborech konkurují levnější asijské produkty. Ty ale postrádají požadovanou kvalitu a rukopis evropské malířské tradice. Proto si myslím, že stojí za to dělat poctivé řemeslo tady v Evropě.

Přečtěte si:  RAKO – série QUARZIT

Ondřej Dvořák
Foto: z archivu realizací firmy Artcapita
www.artcapita.cz

Share.

About Author

Comments are closed.